1. Home
  2. Briefing, concepting & presentatie
  3. Een eventconcept bedenken met de Design Thinking Methode

Een eventconcept bedenken met de Design Thinking Methode

Een event organiseer je niet zomaar. Je geld en tijd investeer je natuurlijk het liefst in een evenement dat zijn doelen behaald en impact maakt. Een goed event heeft een goed eventconcept als basis. En een concept bedenken is een proces dat je met liefde, geduld en veel plezier moet aanpakken.

Hoe bedenk je een eventconcept?

Er zijn verschillende manier om tot een concept voor je evenement te komen. Random een brainstorm organiseren met een aantal collega’s kan best goed werken, maar een beetje houvast kan geen kwaad. Daarom vertellen we in dit artikel graag meer over de methode Design Thinking en hoe je die kan toepassen op het bedenken van een eventconcept.

Wat is Design Thinking?

Design Thinking is een brainstorm- en ontwikkelmethode waarbij de klant, jouw doelgroep, volledig centraal wordt gesteld.  De methode wordt vaak uitgelegd in 5 stappen. De stappen neem je niet perse na elkaar als een lineair proces maar de stappen zijn een richtlijn. Het kan soms zijn dat je bij stap 2 terug moet naar de tekentafel en weer met stap 1 moet beginnen. 

De 5 fases van Design Thinking

De stappen die je volgt om het proces te doorlopen zijn: inleven, definiëren, creëren, ontwerpen en testen. 

Fase 1: inleven

Als je niet weet in welke context het event zich afspeelt weet je ook niet wat voor een event je moet bedenken. Ten eerste wil je meer weten over het bedrijf, de branche, het probleem en de doelstelling van jouw klant. Maar het allerbelangrijkst is de doelgroep. Je wilt je echt verplaatsen in de mensen voor wie je je event ontwerpt, met ze mee voelen en je inleven. Dat doe je door te begrijpen wat hun behoeftes, gedachtes, emoties en motivaties zijn.

Tip: bepaal welke doelgroep(en) je mee te maken hebt en maak een persona per doelgroep. 

Tip: neem de moeite om een aantal van je ‘gasten’ te interviewen. Ontdek wat ze belangrijk vinden en hoe ze in de wereld staan.

Fase 2: definiëren

Nu je helemaal in de schoenen van je eigen doelgroep staat kan het zijn dat je initiële startpunt van het event is veranderd. Je komt er misschien achter dat ze helemaal geen behoefte hebben aan een ‘goed feest’, maar veel meer aan een team-evenement of een leer-evenement. Dat verandert het perspectief op je concept volledig. Stap 2 gaat daarom ook om het definiëren van je startpunt en uitgangspunten.

Fase 3: creëren

Je hebt een nieuw startpunt. Gefeliciteerd! Nu mag je gaan creëren, brainstormen en ideeën bedenken. Het doel is om zoveel mogelijk ideeën te bedenken, ideeën die mogelijk nieuwe en betere ideeën inspireren. In dit proces zet je je oordeel uit want het gaat om de kwantiteit. 

Tip: nodig voor de ideefase meerdere mensen uit voor je brainstorm. Denk eens buiten de box om een diverse groep te verzamelen. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Tip: zorg ervoor dat 1 iemand de brainstorm aanstuurt. Deze persoon gebruikt wellicht een brainstormmethode om iedereen in mee te nemen, houdt de tijd bij en zorgt ervoor dat iedereen aan het woord komt.

Tip: leg het vast! een whiteboard, post-its, video en foto’s. Zorg dat je alle ideeën hebt als je de brainstorm afsluit.

Fase 4: ontwerpen

Nu is het zaak om tot een aantal goede ideeën te komen. Bijvoorbeeld door te clusteren en de 5 beste ideeën te kiezen die het meest passen bij de vraag, het doel en de doelgroep.

Tip: gebruik de Evaluatie Matrix. Daarmee kan je in 1 oogopslag zien welke ideeën ‘laaghangend fruit’ zijn of welke interessante ideeën die nog wat werk nodig hebben. Deze techniek bespaart tijd, geeft overzicht en haalt de WOW ideeën naar boven.

Wanneer het beste idee is gekozen ga je een soort prototype maken. Voor een event kan je dat bijvoorbeeld doen met een storyboard. Je loopt dan als het ware als gast het event binnen en ervaart het concept. Dit kan je ook met een boek doen of in een presentatie.

Fase 5: test

Het prototype ga je presenteren en testen bij de doelgroep. Nog niet per se meteen bij je klant. Het is namelijk de bedoeling dat jouw eventconcept helemaal past bij de doelgroep. Zoals ik al schreef, Design Thinking is een doorlopend proces. Op dit moment krijg je namelijk feedback en kan het zijn dat je weer even terug moet naar de fase van creëren of de fase van inleven.

Waarom Design Thinking voor jouw eventconcept?

Omdat Design Thinking helemaal gaat over het inleven in je doelgroep en ‘het gevoel’ dat het concept moet oproepen bij de klant, past het heel goed bij een communicatiemiddel als een event. Succes en heel veel plezier bij het maken van jouw eventconcept!

Dit artikel is geschreven door Cristel Zwart – mede-oprichtster van Random Creatives

Updated on 14 december 2020

Was this article helpful?